سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی سه مدل جی پی اس گارمین برای کوهنوردان

بررسی سه مدل جی‌پی‌اس گارمین برای کوهنوردان

چه در اعماق کوهستان باشید و چه در آب‌های آزاد، ناوبری دقیق و حرفه‌ای امری ضروری است و برای یافتن مسیر، ضبط ردیابی یا یافتن geocache، هیچ ناوبری بادوام و ماندگارتر از GPS دستی وجود ندارد. این در حالی است که حتی جی پی اس‌ها هم هرگز به طور کامل جایگزین نقشه و قطب نما نمی شود. دستگاه‌های جی پی اس در فضای باز به شما این امکان را خواهند داد تا ماجراجویی‌های خود را برنامه‌ریزی، دنبال و از مسیر خود مطلع و آن‌را save کنید، حتی آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همانطور که از انتخاب‌های برتر خواهید دید، بازار تحت سلطه یک برند به‌نام گارمین است. این برتری در ملاحظات مهم شامل دقت مکان، عمر باطری، کیفیت نقشه برداری روی صفحه و صفحه لمسی یا دکمه‌ها مانور می‌دهد. در مقاله پیش‌رو به بررسی سه دستگاه‌ حرفه‌ای از جی‌پی‌اس دستی گارمین، مناسب کوهنوردی پرداخته‌ایم.

مدل اول: جی پی اس گارمین مدل eTrex SE
  • وزن: 5.5 اونس
  • صفحه نمایش: 2.2 اینچ
  • عمر باطری: 168 ساعت (1800 در حالت سفر)
  • حافظه داخلی: 28 مگابایت
  • قابلیت منحصربه‌فرد: عمر باطری باورنکردنی و مجموعه ویژگی‌های عالی با قیمتی مناسب.
  • ضعف احتمالی: برای دسترسی به بسیاری از ویژگی‌ها نیاز به اتصال با تلفن هوشمند دارد.

جی پی اس دستی دستی گارمین ETREX SE

دستگاه‌های GPS گران‌قیمت، ویژگی‌های بسیار زیاد و در برخی موارد غیر ضروری را ارائه می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، تعداد زیادی از کوهنوردان با جی پی اس گارمین eTrex SE مقرون به صرفه قابلیت‌های زیاد دوست داشتنی و کاربردی را در اختیار خواهند داشت. استفاده از جی پی اس گارمین eTrex SE با پشتیبانی از چند ویژگی (GNSS)  از جمله اتصال به GPS، GLONASS، Galileo، QZSS، BeiDou، ساختار مقاوم و مقاوم در برابر آب با استاندارد  IPX7و یک باطری با عمر چشمگیر که یک عمر دوام می‌آورد، قطعا گزینه انتخابی پیش‌روی کوهنوردان است. چه به دنبال geocaches باشید و چه به دنبال به‌روزترین پیش‌بینی آب‌وهوا، یا دنبال یک مسیر از پیش بارگذاری‌شده، این مدل جی پی اس یک همراه جذاب و کاربردی از Garmin است با کلی امکانات مناسب کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای.

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد جی پی اس گارمین eTrex SE بدانید آنست که برای دسترسی به بسیاری از ویژگی‌های آن نیاز به اتصال به برنامه Garmin Explore در تلفن هوشمند شما دارد. eTrex 22x گارمین و جی پی اس 32x گارمین دارای فضای ذخیره‌سازی، نقشه‌های از پیش بارگذاری شده و چسبندگی روی صفحه رنگی  و مدل 32x گارمین دارای قطب‌نما و ارتفاع سنج و فشارسنج نیز می‌باشد. گفتنی است، هیچکدام از مدل‌های جی پی اس نمی‌توانند دقت موقعیت بهبود یافته در جی پی اس گارمین  SE را شکست دهند، بویژه در دره‌های عمیق یا پوشش سیگنالی ضعیف (22x و 32x فقط به GPS و GLONASS متصل می‌شوند). برداشت ما این است که اگر برایتان مهم نیست که در مسیر کوهنوردیتان هر از چند گاهی از تلفن هوشمند خود استفاده کنید، جی پی اس گارمین SE قانع‌کننده‌ترین گزینه از لحاظ بودجه است. به خصوص با توجه به عمر باطری بسیار طولانی آن (168 ساعت).

مدل دوم: جی پی اس گارمین مدل Montana 700
  • وزن: 14.5 اونس
  • صفحه نمایش: 5 اینچ
  • عمر باطری: 18 ساعت (330 در حالت سفر)
  • حافظه داخلی: 16 گیگابایت (قابلیت استفاده از کارت حافظه microSD)
  • قابلیت منحصربه‌فرد: صفحه نمایش عظیم با وضوح بالا و دوام تانک مانند

Montana 700

دستگاه‌های جی‌پی‌اس دستی همیشه در تجربه کاربری عالی نبوده‌اند، اما Garmin Montana 700 به همان خوبی معرفی در کاغذ است. ویژگی منحصر آن صفحه نمایش لمسی رنگارنگ 5 اینچی است. جی پی اس گارمین مونتانا 700 به جای انتخاب‌های ناخوشایند با دکمه‌های قدیمی، راحتی را در حد یک گوشی هوشمند مدرن به کوهنوردان ارائه می‌دهد. این مورد باعث می‌شود که پیمایش در میان ویژگی‌ها و پیمایش از طریق نقشه‌ها راحت‌تر باشد. همچنین صفحه نمایش Gorilla Glass این جی پی اس گارمین حتی در نور مستقیم خورشید به راحتی قابل خواندن است. جی پی اس گارمین مونتانا 700 دارای سنسورهای ABC، پشتیبانی از multi-GNSS (GPS, GLONASS, Galileo) و مجموعه کاملی از نقشه‌های توپوگرافی است. جی پی اس گارمین مونتانا 700 با فناوری inReach، این امکان رار به کوهنوردان می‌دهد تا در مناطقی که سرویس تلفن همراه ندارند، به جی پی اس خود متکی باشند.

در سال 2023، دستگاه‌های جی‌پی‌اس دستی از مد افتاده‌اند، که بیشتر به دلیل افزایش قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند مدرن است. اکثریت قریب به اتفاق گوشی های امروزی مجهز به GPS هستند و تعداد زیادی از برنامه ها به شما این امکان را می دهند که در مناطقی که سرویس تلفن همراه وجود ندارد هم از امکانات مسیریابی آفلاین استفاده کنید. اما هنوز چند دلیل وجود دارد که کاوشگران و گوهنوردان حرفه‌ای می‌خواهند یک دستگاه GPS دستی همراه خود داشته باشند. به عنوان مثال، جی پی اس‌ها به طور قابل توجهی بادوام ترند همانند جی پی اس گارمین مونتانا که به طور خاص دارای طراحی تانک مانند است که استانداردهای نظامی برای گرما، شوک، لرزش و آب را برآورده می‌کند. دوم، عمر باطری بسیار آن است. جی پی اس مونتانا 18 ساعت در حالت GPS و 330 ساعت در حالت expedition دوام می آورد. در نهایت، دستگاه‌های GPS اختصاصی دقیق‌تر و قابل اعتماد برای کوهنوردان هستند و اکثر مدل‌ها دارای حسگرهای داخلی و اتصال به شبکه بزرگ‌تری از ماهواره‌ها می‌باشند. به عبارت دیگر، اگر به دنبال راحتی یک گوشی هوشمند، طراحی شده برای عملکرد ردیابی مسیر با امکانات دقیق و قابل اعتماد و سختی متریال و باطری چشمگیر هستید، قطعا جی پی اس مونتانا 700 همان هم‌نورد هوشمند شما در مسیر‌های کوهنوردیتان است.

مدل سوم: جی پی اس گارمین مدل GPSMAP 64sx
  • وزن: 7.7 اونس
  • صفحه نمایش: 2.6 اینچ
  • عمر باطری: 16 ساعت
  • حافظه: 8 گیگابایت (قابلیت استفاده از کارت حافظهmicroSD)

جی پی اس گارمین Map 64sx

برای کسانی که به پیام‌های ماهواره‌ای یا SOS نیاز ندارند، جی پی اس گارمین مدل GPSMAP 64sx تمام عملکردهای GPS انتخابی یک کوهنورد از جمله دقت بهتر را با قیمتی کمتر ارائه می‌دهد. این دستگاه دارای ویژگی‌های مختلفی همچون صفحه‌نمایش 2.6 اینچی واضح و خوانا و دکمه‌های بزرگ و تفکیک شده که حتی با دستکش‌های کوهنوردی نیز کار کردن با آنها بسیار روان و ساده است. همچنین این جی پی اس گارمین میان‌رده شامل ارتفاع‌سنج، فشارسنج و قطب‌نمای سه محوره می‌باشد. شما می توانید انتخاب خود را به مدل جی پی اس گارمین  64csx ارتقا دهید که دارای یک دوربین 8 مگاپیکسلی داخلی است، اما برای یک کوهنورد ارزش 100 دلار اضافی پرداخت کردن آن‌هم برای یک دوربین 8 مگاپیکسلی را ندارد. در پایان، جی پی اس گارمین GPSMAP 64sx یک گزینه بادوام و قابل اعتماد دیگر از محصولات گارمین برای یک کوهنورد است. حتی برای فعالیت‌های دوچرخه‌سواری و geocaching.